Gezond in beweging met FitStap!

Blog - Bart Putman

“Bankjes, bomen, rotsen – alles kwam van pas”


Voordat FitStap startte, vonden er eind 2017 twee pilots plaats. Bart Putman was één van de twee coaches. Enthousiast vertelt hij over de ervaringen van zijn eerste FitStap-groep.

Na een paar weken al resultaat

“Veel mensen zijn het niet gewend om over hun persoonlijke doelen na te denken. Wat wil ik de komende maand bereiken? En op de lange termijn? Afvallen, fitter worden en met meer regelmaat bewegen hoorde ik het meest tijdens de FitStap-pilot. Zo’n verandering van leefstijl lijkt lastig, maar vaak merk je binnen een paar weken al het eerste resultaat. Dat gaat bij wandelen sneller dan bij bijvoorbeeld hardlooptrainingen – waarbij je in het begin harder wil lopen dan je lichaam aankan. De succesbeleving bij wandeltrainingen motiveert om door te gaan.

Steun aan elkaar

De deelnemers van de pilot bespraken onderling wat ze wilden bereiken en veranderen. Die openheid versterkte het groepsproces. Ze wisselden ook tips uit en hielden elkaar op de hoogte via appjes en Facebook. Uiteindelijk heeft in twaalf weken tijd vrijwel iedereen zijn of haar doel gehaald, of in elk geval een flinke stap gezet.

Fitness voor je hersenen

Dat komt niet alleen door het wandelen, want soms maakten we maar weinig meters. Dan deden we intervaltrainingen of krachttrainingen. Bankjes, bomen, rotsen – alles kwam onderweg van pas. Of we gingen aan de slag met cognitieve fitnessoefeningen, als het ware fitness voor je hersenen. Een leuke cognitieve training is iets tegenovergestelds doen van normaal, bijvoorbeeld gaan lopen op het commando ‘stop’. Dat zorgt ervoor dat je bepaalde hersenfuncties activeert en meer focust op wat je aan het doen bent.

Automatisme doorbreken

Ook voeding krijgt bij FitStap aandacht. Een van de huiswerkopdrachten is bijhouden wat je eet en hoeveel suikers, eiwitten of vetten er eigenlijk in je voeding zitten. Zodat je je daarvan bewust wordt en dat je bepaalde automatismen - bij koffie hoort een koekje - kunt doorbreken. En dat je beseft hoe lang je moet wandelen om een appelgebakje te verbranden... Na afloop van elke training praten we na met een kop koffie. Met of zonder koekje erbij, dat beslis je uiteraard zelf.”