Gezond in beweging met FitStap!

Campagne

Middelen

Om de naamsbekendheid van FitStap te vergroten en te ondersteunen bij de werving van deelnemers, zetten we gedurende het jaar diverse online campagnes in. Daarbij maken we gebruik van de volgende middelen:

E-mail marketing

Geïnteresseerden kunnen zich o.a. via deze website inschrijven voor de FitStap nieuwsbrief. Hierin besteden we met interessante artikelen aandacht aan de verschillende onderdelen van het programma: wandelen, cognitieve fitness, mental coaching en gezonde voeding. Ook geven we informatie over het programma, nieuw aanbod en lopende acties.

De FitStap nieuwsbrief verschijnt één keer per maand. Inschrijven is mogelijk via deze link: https://mailchi.mp/fitstap/nie... Deel deze ook vooral via jouw eigen communicatiemiddelen.

Ook besteden we in nieuwsbrieven van andere partijen aandacht aan FitStap.
Social media

Op de eigen social media kanalen van FitStap (Twitter en Facebook) plaatsen we regelmatig interessante berichten. Ook hebben we een eigen YouTube kanaal.

Volg deze kanalen en deel de berichten vooral ook op je eigen social media.

Social advertising

We adverteren ook op de diverse social media kanalen zoals Facebook, Twitter en Instagram.

Hiernaast zie je een voorbeeld van zo'n advertentie:

Adwords en SEO (zoekmachineoptimalisatie)

Natuurlijk willen we goed vindbaar zijn op Google. Dit bewerkstelligen we onder andere door het inkopen van 'Adwords'. Dat zijn korte advertenties die bovenaan de zoekresultaten getoond worden.

Hiernaast zie je een voorbeeld:

Daarnaast breiden we het aantal relevante inhoudelijke artikelen op www.fitstap.nl uit. Door deze bovendien op de juiste manier te presenteren, verhogen we ook de 'organische' vindbaarheid in Google (de vermeldingen onder de advertenties). Dit noemen we zoekmachineoptimalisatie.

Remarketing

Ook plaatsen we banners op verschillende websites, denk bijvoorbeeld aan nu.nl, telegraaf.nl, ad.nl, weeronline, buienradar, 24kitchen, etc. Deze krijgen bezoekers te zien die eerder interesse toonden in FitStap.

Hiernaast zie je een voorbeeld van een banner:

Campagnes

FitStap is het hele jaar online zichtbaar. We maken hierbij gebruik van twee type campagnes:

  1. Thematische campagnes
  2. Algemene campagne

Hieronder lichten we ze toe.

1. Thematische campagnes

Periodiek voeren we thematische campagnes. Dit zijn campagnes met wisselende thema's, gericht op de actualiteit. In juli startte onze Vierdaagse campagne. We dagen mensen uit eens na te denken over de mogelijkheid zelf de Vierdaagse te lopen. Met FitStap zet je de eerste stap. En als je de smaak te pakken hebt gekregen, is het absoluut niet ondenkbaar dat je ook zelf een keer aan de start staat. Kijk maar naar FitStap coach Joyce Himbrecht en haar drie oud-deelnemers.

Wil je deze banner ontvangen? Stuur een mail naar info@fitstap.nl en we sturen ze naar je toe.


2. Algemene campagne

Standaard hebben we een campagne lopen gericht op mensen jonger dan 50 en mensen ouder dan 50. Daarnaast hebben we ook nog een algemene uiting die toelicht wat FitStap inhoudt. Hieronder tref je de films behorende bij deze campagne aan.

Uitleg FitStap

Algemene campagne - ouder dan 50 jaar


Algemene campagne - jonger dan 50 jaar


In de media

Hebben we FitStap-nieuws, dan versturen we een persbericht naar (online) kranten, tijdschriften, radio- en tv-zenders. Ook via ons netwerk komen we bij de media 'binnen'. Hieronder vind je een overzicht van 'FitStap in de media'. Heeft jouw programma onlangs ook media-aandacht gekregen? Laat het ons weten via info@fitstap.nl en we voegen het bericht/de opname toe.

FitStap-deelnemer Conny Giesen in het AD
In de bijlage Levensstijl die 28 februari 2018 verscheen bij het AD werd aandacht besteed aan wandelen. Ook Conny Giesen (deelnemer pilot FitStap) kwam daarin aan het woord. Een mooie reclame voor het wandelen!

Helaas is in het artikel de naam 'FitStap' niet opgenomen. Maar in het bericht dat we naar aanleiding van de bijlage plaatsten op wandel.nl verwezen we natuurlijk wel naar ons programma. Klik hier voor het artikel "Laagdrempelige wandelsport geeft vitaliteit enorme impuls".

FitStap in Vitaal Journaal

In mei 2018 verscheen er een artikel over FitStap in Vitaal Journaal. Dat is een huis-aan-huis blad gericht op 55+'ers. Vitaal Journaal verschijnt in de regio's: Súdwest-Fryslân, Heerenveen-de Friese Meren, Gouda, Schiedam-Vlaardingen, Rotterdam-Zuid, Rotterdam Zuidoost, Zoetermeer, Tilburg en Waalwijk. De oplage is 370.000. Klik hier voor het artikel in Vitaal Journaal.


Beurzen/Bijeenkomsten

Regelmatig presenteren we FitStap op beurzen en bijeenkomsten. Hieronder vind je een overzicht van de laatste beurzen en bijeenkomsten waar we aanwezig zijn/waren.

Nationale Diabetes Challenge Festival - Olympisch Stadion Amsterdam - 29 september 2018
Op zaterdag 29 september 2018 werd de Nationale Diabetes Challenge feestelijk afgesloten met wandelingen en sport- en spelactiviteiten. Op de informatiemarkt presenteerden we FitStap als logisch vervolg op de Nationale Diabetes Challenge.



50PlusBeurs - Jaarbeurs Utrecht - 18 t/m 22 september 2018
Samen met onze partner NL Actief presenteerden we ons beweegprogramma FitStap op de 50PlusBeurs. Met 100.000 bezoekers is het 's werelds grootste evenement voor actieve 50-plussers. Tijdens de beurs legden we bezoekers een aantal vragen voor. Aan de hand van hun antwoorden konden we hen op maat informatie geven over FitStap. Ook geven de resultaten van het onderzoek ons meer inzicht in de mogelijkheden, wensen en verwachtingen van potentiële deelnemers aan FitStap. En dat stelt ons weer in staat het beweegprogramma verder te ontwikkelen.

Huisartsbeurs - Jaarbeurs Utrecht - 7 april 2018

Tijdens de Huisartsbeurs presenteerden we op het Beweegplein van NOC*NSF ons beweegprogramma. Een mooie kans om onder de aandacht te komen van de huisartsen en hun medewerkers. We voerden er interessante gesprekken met onder andere huisartsen, praktijkondersteuners en praktijkmanagers. Niet alleen konden we zo FitStap promoten, ook kregen we veel informatie over de processen binnen huisartspraktijken en lokale initiatieven. Een aantal huisartsen was direct geïnteresseerd. Hen brachten we rechtstreeks in contact met een FitStap coach in de buurt.

Sportconventie NOC*NSF - Papendal - 14 mei 2018

Tijdens de Sportconventie van NOC*NSF introduceerden we ons partnership met NL Actief. Paul Sanders (algemeen directeur KWBN) en Patrick Rijnbeek (adjunct-directeur NL Actief) verzorgden daar een workshop waarin ze met de aanwezigen in gesprek gingen over het belang van deze samenwerking voor de toekomst van de sport. De aanwezigen, zowel gemeenten als andere sportbonden, reageerden enthousiast.

Blogs

Op fitstap.nl vinden geïnteresseerden alle informatie over het programma. Naast deze informatieve teksten, voegden we ook blogs toe. Deze persoonlijke verhalen worden vaak goed gewaardeerd. Het geeft FitStap een 'gezicht' zou je kunnen zeggen. Mensen vinden het prettig zich te kunnen identificeren met anderen. En een persoonlijk verhaal vormt een mooie afwisseling met de zakelijkere informatie.

We willen het aantal blogs graag uitbreiden. Vind jij het leuk om over jouw eigen ervaringen als coach te schrijven? Of heb je een bepaalde visie die je graag deelt? Laat het ons weten via info@fitstap.nl. Heb je moeite met schrijven? Dan kunnen we je ook interviewen en zelf het verhaal schrijven. Hetzelfde geldt voor jouw deelnemers. Vraag hen ook of ze hun verhalen willen delen via een blog op fitstap.nl.

De komende tijd breiden we ook het aantal inhoudelijke artikelen uit. Dit maakt niet alleen de website aantrekkelijker, maar verhoogt ook de vindbaarheid.

Advertentie in ANBO magazine

Onze FitStap campagne loopt online. Onlangs kregen we echter een mooie aanbieding om in de vorm van een uitruil van advertenties een uiting te plaatsen in het ANBO magazine. Dit tijdschrift van de ouderenbond gaat naar hun ruim 100.000 leden. Een mooie kans. En daarom maakten zij in het mei-nummer kennis met Lieke.

Buitensport magazine

Als buitensportbonden bundelen we onze krachten. Half augustus 2018 verscheen het magazine Buitensporten - Leuk & Gezond in een oplage van 270.000 exemplaren. In vier pagina's presenteren we FitStap. Het tijdschrift ligt vanaf september 2018 t/m half juni 2019 in bijna 5.000 wachtkamers van (alle) ziekenhuizen, huisartsen, apotheken en fysiotherapiepraktijken. Dit initiatief wordt ondersteund door NOC*NSF. Klik hier voor een digitale versie van het magazine Buitensporten - Leuk & Gezond.

Advertorial in nieuwsbrief GezondNU

Om onze Weer fit na je vakantie-campagne een extra 'boost' te geven, plaatsten we eind augustus 2018 een advertorial in de nieuwsbrief van GezondNU. GezondNU omvat een tijdschrift, website, social media en een nieuwsbrief. Centraal staan onderwerpen over gezondheid, voeding en psyche. De doelgroep bestaat vooral uit vrouwen vanaf 35+ met een hoge interesse in die drie pijlers. Via een link in de nieuwsbrief kwamen de lezers op de website van GezondNU terecht en daar werden ze doorverwezen naar fitstap.nl. De komende weken monitoren we de resultaten.

Foodsisters promoot FitStap

FitStap werkt samen met Foodsisters. Foodsisters is een initiatief van de zussen Janneke en Amande Koeman die al 10 jaar mensen inspireren met gezonde én makkelijke recepten. Dat doen zij via hun foodblog www.foodsisters.nl, via Facebook en Instagram en met hun kookboeken.

Onze deelnemers ontvangen halverwege het programma ter inspiratie een gratis Foodsisters weekmenu. Foodsisters promoten FitStap in hun blog, op Facebook en in hun nieuwsbrief als een goede manier om in beweging te komen ter ondersteuning van een gezonde leefstijl en om af te vallen.

Promotiefilm opleiding FitStap coach

Naast het promoten van FitStap bij potentiële deelnemers, besteden we ook aandacht aan het werven van nieuwe FitStap coaches. Daarbij zetten we onder andere onze nieuwe promotiefilm voor de opleiding FitStap coach in. Deze maakten we tijdens de opleiding op 21 en 22 juni 2019 in Nijmegen.